harvs gamla skola

Blomkål och tomat säljs mest

Lämna en kommentar

Personer över 60 år är den åldersgrupp som köper mest frukt och grönt. Mer än hälften av de blommor och den blomkål som säljs i Sverige köps av 60-plussare. Det visar en ny undersökning som LRF gjort.

De svenska hushållen köper alltmer frukt och grönt. Åldersgruppen 60+ har den högsta andelen av försäljningsvärdet för 2008 i alla kategorier utom gurka och djupfrysta potatisprodukter. De produkterna köps framförallt av hushåll i intervallet 30-44 år, där oftast barnfamiljerna återfinns.

Den mest populära produkten bland frukt och grönt i alla åldersgrupper är tomaten. 40 procent av de tomater som säljs i Sverige köps av personer äldre än 60 år. Men det är blomkål och päron den grönsak respektive frukt som toppar 60-plussarnas lista. De äldre står för ungefär hälften av hushållens samlade konsumtion av blomkål och päron.

Åldersgruppen 0-29 år är däremot inga storkonsumenter av frukt och grönt. Det är bara gul lök och blomkål som ökat det senaste året – i övrigt köper man mindre grönsaker än tidigare.

Äldre köper mer blomkål.

Annonser

Författare: lilestrade

Journalist som bor i en gammal skola med man och två barn i en by utanför Sundsvall.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s