harvs gamla skola

Annandag full av renovering

Lämna en kommentar

Sju timmars renovering har det blivit i dag här hemma. Så kul!

Jag skämtar inte, det har verkligen varit jättekul i dag, jag har längtat så efter att komma igång igen. Att vi skulle komma igång just nu har varit planerat ett par veckor, så det var full fokus i morse när jag vaknade. Nu sitter jag invirad i en eluppvärmd dyna och värmer upp mina stela muskler. Att stå på en stege och måla timme ut och timme in, det tar på en ovan det!

Hallen på övervåningen är en evighetshistoria jag började med när jag var höggravid för snart 4 år sedan. Men med små barn i huset har  projektet varit svårt att genomföra. Nu närmar det sig i allafall, ett par omgångar målning på detta samt tapetsering av ett par väggar så är vi i hamn!

hall2

FÖRE: Här är en del av hallen på övervåningen. Pärlsponten var dold bakom tapet, lika som den till vänster, ovanför garderoben. Ett antal nugg har dragits ur sponten, det har tagit sin lilla tid.

hall

FÖRE: Den gamla pärlsponten ovanför "dörrhålet" til skolsal nr 2 i huset. Här ska vi göra en bredare öppning och in med dubbeldörrar. Snart.

hall3

FÖRE: Usch så här ser ut... Till vänster är de inbyggda skåpen som jag målade i somras. Mitt i, i ljusgrönt, är murstocken och till höger är den lilla toaletten på övervåningen. Bortanför toan anas den andra hallen som redan är iordninggjord.

hall4

Det går åt åtskilliga liter färg vill jag lova. Maken målar en del av taket här i hallen som för övrigt har högsta takhöjden i hela huset trots att det är på andra våningen. Hur högt det är vet jag inte, men om jag står högst upp på stegen så når jag precis upp med penseln...

hall5

Här har jag tagit över takmålandet. Jag tycker att fönstret ovanför dörren är så fint!

hall6

EFTER: Vit pärlspont! Det blir så mycket ljusare så det är inte sant. Den där gröna färgen syntes på alla snickerier innan, men om ett dygn är det ett minne blott även på dörrarna.

hall7

EFTER: I rummet bakom den här dörren jobbar maken under de här dagarna. Det ska bli yngsta sonens rum.

hall8

EFTER: Nu har även murstocken blivit vit. Kring toan har maken målat med en primer för att låsa fast underlaget innan vi tapetserar.

Författare: lilestrade

Journalist som bor i en gammal skola med man och två barn i en by utanför Sundsvall.

Kommentera

