harvs gamla skola

Nyårsdukning med udda glasljusstakar

2 kommentarer

När den varma dukningen till jul är förbi vill man gärna duka med lite kallare färger till nyår. Och för egen del har jag valt glas som bas i min nyårsdukning. Glas passar bra nu, det ger associationer till is och den kyla vi har utanför fönstret, just nu är det närmare -24 grader här, brrr.

Men jag hade inga glasljusstakar och löste problemet på ett enkelt sätt. En sväng till Fyndlagret i Sundsvall och saken var löst! Där hittade jag fem udda glasljusstakar för sammanlagt 70 kronor. Det tycker jag är godkänt. Så länge man håller ihop färg- eller materialskalan så passar det utmärkt med udda ljusstakar. För att inte ljusen ska störa i ögonhöjd låter jag dem brinna en stund i förväg, så att de är i lagom höjd när mina gäster kommer.

Till glasljusstakarna blir det förmodligen vita servetter, och så mina gamla silverbestick så klart. Två linnelakan från min farmor får agera bordsduk denna afton. Vitt, glas och silver är alltså färgerna för min del på torsdag. I morgon ska de sista detaljerna inhandlas.

nyar

Fem udda ljusstakar för sammanlagt 70 kronor får utgöra basen i min nyårsdukning.

nyar2

Kanske kommer ostkupan från makens farmor att pryda nyårsbordet också.

nyar3

Fina bestick är festligt en sån här gång.

Författare: lilestrade

Journalist som bor i en gammal skola med man och två barn i en by utanför Sundsvall.

2 thoughts on “Nyårsdukning med udda glasljusstakar

  1. Det blir jättefint!
    Kram och Gott Nytt År till er!
    kram

    Gilla

Kommentera

