harvs gamla skola

Gammal skolbänk i min ägo

3 kommentarer

Förra helgen åkte jag och hämtade en gammal skolbänk som ett snällt par från Söråker skänkte till mig. Jätteroligt och ett supertack till familjen Östby! Bänken är inhandlad på en auktion i Dalarna för länge sedan.Hur gammal den är har jag ingen aning om. Nån som vet?

Skolbänken tänker jag mig ska få en hedersplats i det kommande gästrummet på övervåningen. Just nu är det ett rum med kartonger, masonit för pärlsponten och gammal kulon så man knappt törs tända lampan. I mina drömmar ska jag bära undan alla kartonger, ta fram pärlsponten och tvätta den ren och fräsch. Kanske, kanske, ska originalfärgen bevaras. Och så en fin gästsäng med härliga kuddar, härliga gardiner, nån skolplansch och så skolbänken med lite attiraljer. Det vore roligt att ha ett rum precis som det var, fast modernt med textilierna. Vi får se. Maken är skeptisk. Själv gillar jag tanken, men men, jag har ju ändrat mig förr. Det rummet har för övrigt varit kapprum en gång i världen.

skolbänk1

Så här ser skolbänken ut. I like!

Skolbänk

Mjuk och fin!

Författare: lilestrade

Journalist som bor i en gammal skola med man och två barn i en by utanför Sundsvall.

3 thoughts on “Gammal skolbänk i min ägo

  1. Hej!

    Är ganska säker jag såg precis en sån skolbänk i en veckotidning (Allers antikfrågor eller liknande)
    för någon vecka sedan. Svaret då var att bänken troligen var ifrån 40-50 tal. Jag ska kolla igenom
    pappersinsamlingen för att se om tidningen är kvar)

    Hälsningar ifrån Ann Catrine (som vann balkongmöbler av dig för knappt två år sedan, är fortfarande
    överlycklig över dom!!!)

    Gilla

  2. Ja kolla gärna! Det låter ju troligt med 40-50 tal.
    Vad roligt att du fortfarande är lycklig över möblerna, jag tyckte det var så roligt att lyckas ringa dig på din födelsedag utan att jag hade en aning om det!
    Ha det gott!

    Gilla

  3. Hej igen!
    Tyvärr hittade jag inte tidningen,men är ganska säker som sagt att det var 40/50-tal,och att värdet beräknades till några hundringar.
    Ja du, det där telefonsamtalet på min födelsedag glömmer jag inte i första taget! Och en helt perfekt vinst precis vid rätt tillfälle, som gjort för min då nya balkong! Det är lycka det!
    Vad fint ni får det hemma,och vilken snygg trapp!

    Kram

    Gilla

Kommentera

