harvs gamla skola

Rum 3 av 12: Ett barnrum

3 kommentarer

I dag fortsätter sommarföljetongen med ett rum på våning två. Jag vet inte exakt vad rummet använts till, annat än att det på 30-talet i alla fall inte var ett rum utan bara en del av hallen utanför ena skolsalen. Vi har renoverat rummet med nya tapeter av billigaste Borosan 🙂 (det är ju ändå ett rum till en fyraåring, vilket innebär att man inte behöver bli hysterisk om/när det händer någon liten mystisk olycka med tapeten), tagit fram råsponten i taket och målat den vit, bytt fönstret och målat en sedan tidigare igensatt dörr med tavelfärg. Det blev en jättelik svarta tavla, vilket ungarna så klart älskar. Grått, vitt och björk bryts av med lite rött eftersom just rött är favoritfärgen. Jo och så målade vi golvet grått också. Sonen valde spindelmannengardiner hos Jysk också, men dem ska jag åka tillbaka med i morgon eftersom 5-meterstyget var blekt i vecken. Trist 😦

Kaspers_rum

Barnen trivs i de rum som håller på att växa fram. Det märks att behovet av egna rum har ökat.

kaspers-rum-2

En liten byrå från Indiska i återvunnen plåt, en röd lampa för 39 kronor (nedsatt 150 kr!) och en gammal konservburk är lite av inredningen i lillens rum. Hyllan i metall köpte jag i Hudiksvall för minst tio år sen och sen dess har den rostat till min stora glädje.

Författare: lilestrade

Journalist som bor i en gammal skola med man och två barn i en by utanför Sundsvall.

3 thoughts on “Rum 3 av 12: Ett barnrum

  1. Roligt att ”skapa” ett nytt rum till barnen.
    Jag håller också att måla och fixa min lägenhet.
    Kul men tar tid.
    Ha det gott.//Lissen

    Gilla

    • Hej! Ja det är jätteroligt! De får varsitt, så jag försöker ”skapa” två till och med. Jag såg hur du hade fixat med bordet i din lägenhet, kanonsnyggt! Hörs!

      Gilla

  2. Hej Li
    Du undrar vad rummet utanför skolsalen på våning 2 användes till. Det var kapprum där småskolan klass 1 och 2 tog av sig sina ytterkäder. det fanns en väggfast täckt sittbänk med ett 20-tal luckor på där man förvarade inneskor och gymnastikkläder. Ovanför bänken var det rader med klädkrokar där vi hängde våra ytterkläder.

    Gilla

Kommentera

